huisstijl ontwerp
MET EEN HUISSTIJL LAAT JE ZIEN WIE JE BENT
Natuurlijk is een huisstijl een logo met wat visuele elementen. En eigenlijk moeten we het een visuele identiteit noemen, dat doet meer recht aan het proces dat eraan vooraf gaat. Of liever: de impact die je maakt, als je een huisstijl ontwerp stevig aanpakt. Bij ons is het verhaal altijd leidend. Dan krijgt je huisstijl SCHMUHL.
WIE BEN JE?
DAT WILLEN WE WETEN
Hoe een merk eruit ziet, wat zijn visuele kenmerken zijn, komt idealiter voort uit het achterliggende merkverhaal. Daarin ligt de identiteit besloten: Wie ben je, wat heb je te vertellen, waarom verdien je aandacht? Dat zijn vragen die wij altijd willen beantwoorden bij het ontwikkelen van een huisstijl. Want daarmee kun je creatieve oplossingen beargumenteren. En tijdens het proces steeds weer tegen het licht houden: Klopt dit? Slaat het ergens op?
Voordat we naar de tekentafel gaan voor het ontwerp van de huisstijl, moeten we dus eerst praten. Een stevige sessie soul searching. Welke kenmerken behoren tot de kernwaarden van je bedrijf? Daar komen we achter in interviews met medewerkers. We zorgen ervoor dat zij ook elkaar inspireren, een actieve rol spelen in het traject. Dan gaan de sappen stromen. De conclusies moeten absoluut zijn terug te vinden in de (visuele) identiteit, in hoe je je presenteert en gedraagt. Het is de leidraad.
DE BASIS VAN JE HUISSTIJL
Hoe je het ook wendt of keert, de basis van een huisstijl is het logo. De beste zijn vaak de simpelste. Maar dat wil helaas niet altijd zeggen dat de ontwikkeling ervan simpel is.
De kracht van een logo zit ‘m in zijn toepasbaarheid. Het moet duidelijk en herkenbaar zijn, maar ook iedereen vrij laten er een eigen betekenis of symboliek in te zien. Dat is een smal paadje. Stap je ernaast, dan heb je een zinloos logo. De swoosh van Nike staat voor beweging, maar laat alle ruimte voor mogelijke invullingen daarvan.
HET MERKVERHAAL IS LEIDEND
Het logo is de basis, de huisstijl is het systeem daaromheen. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een kleurenpalet, lettertype/typografie en fotografie. Je kunt de kerstboom volledig optuigen en weer strippen, als het niet bevalt. Deels is dat rationeel te verklaren, maar het moet ook gewoon goed voelen. Dit is vooral een kwestie van experimenteren en zoeken naar de essentie. Een idee kan heel aantrekkelijk lijken, maar toch niet perfect passen. Kill your darlings, want het merkverhaal is en blijft leidend.
PROJECTEN
Wij houden van puzzels en schuiven tot het plaatje perfect is. Wij hebben onder meer voor deze prachtmerken een huisstijl mogen ontwikkelen: DoctorConnect, Kasparov Financials en Coach+Result.
OOK TOE AAN SCHMUHL IN JE HUISSTIJL ONTWERP?
Op zoek naar huisstijl ontwerp? En wil je laten zien wat je écht in huis hebt? Wij geven jouw merk Schmuhl. Neem contact met ons op via het formulier.