De Bredase horeca experimenteert tijdens buitenevenementen met een systeem om plastic bekers te recyclen. In 2024 is dat verplicht, dus wil men iedereen (personeel en publiek) voorbereiden op de consequenties: Bij alle buitenbars betaal je 1 euro voor je eerste beker. Daarna wissel je je beker steeds (schoon) in voor een nieuwe, anders betaal je weer een euro. Aan het eind krijg je de euro níet terug. Kortom: een uitdagende oproep tot gedragsverandering voor een breed publiek. SCHMUHL hielp de boodschap kort en krachtig over te brengen, in tekst en beeld.
Gedragsverandering is altijd een uitdagende communicatiekwestie, zéker als er een financiële prikkel aan verbonden is, en zéker als er alcohol in het spel is. Daarom besloten we niet zozeer in te gaan op het duurzaamheidsaspect (de aanleiding voor recycling), maar het gevraagde gedrag centraal te stellen. In your face. Het motto werd: ‘Bekers naar de bar’. En vanwege de city slogan ‘Breda brengt het samen’, gebruikten we ook de langere versie ‘Breda brengt: Bekers naar de bar’.
Visueel zochten we naar een sterke attentiewaarde, met de duidelijkheid en zeggingskracht van een verkeersbord. Daarom een iconisch logo en een onontkoombare kleurenset. Met een grote diversiteit aan middelen (vlaggen, banners, doeken en online visuals) hebben we de hele binnenstad aangekleed. Elke bezoeker kreeg de boodschap minstens 3 keer te zien, vóórdat hij bij de eerste bar aankwam.